بصیر
در این وبلاگ سعی می شود در مورد اتفاقات وجریانات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی تحلیهایی قرار داده شود






دی 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            


جستجو




پاسخ به شبهات (#تاریخی) ...

? پاسخ به شبهات (#تاریخی)

متن شبهه:
در كتاب بسيار معروف بحارالأنوار از علامه مجلسى حديثى وجود دارد درباره برخورد امام على با زنى كه وى را قاتل عزيزانش خطاب ميكند، ترجمه روایت: اميرالمؤمنين على بر منبر مشغول سخنرانى بود، زنى نقابدار كه على پدر و برادرانش را كشته بود وارد شد و (با اشاره به على) گفت: اين قاتل كسانى است كه بسيار آنان را دوست داشتم. آنگاه اميرالمؤمنين رو به وى كرد و گفت: دروغ گفتى اى زنيكه مانند مردان! اى زبان دراز بسيار زشت و خودخواه! اى كسيكه پريودت از جائى نيست كه ساير زنان پريود ميشون ! اى كسى كه بر آن چيزش(واژنش) آشكارا چيزى آويزان است…

?پاسخ:
? مشکل همه منتقدان اسلام، آن است که دین را دقیق و کامل مطالعه نمی کنند؛ اگر همه دین را، به دور از تعصب، جهل و توهم، مطالعه کنند هیچ مشکلی پیش نمی آید. مروری می کنیم به اصل روایت به طور کامل:

?ترجمه کامل روایت:
? نقل شده است که روزی حضرت علی علیه السلام بر منبر بود، که زنی نقابدار وارد شد، که امیرالمومنین پدر و برادر او را به قتل رسانده بود. (در جنگ). زن فریاد زد: این مردی است که محبوبان من را کشته است.

? امیرالمومنین به او نگاهی انداخته و فرمودند: ای کسی که خون حیض از جایی می بیند که زنان نمی بینند، ای زن جسور و بی باک، ای زن بد دهان، ای زن مرد نما، ای زنی که بر فرجش چیزی آشکارا آویزان است.

? زن از این گفتار ساکت شد و خارج گشت تا اینکه عمر بن حریث - که شخصی عثمانی مسلک بود(دشمن امیرالمومنین)- به دنبال او راه افتاد و به او گفت: ای زن، چه بسیار چیز های عجیبی که پسر ابو طالب به ما می گوید و ما حق یا باطل بودن آن را نمی دانیم. این خانه ی من است. داخل شو و من همسرانی دارم تا نگاه کنند و ببینند که این درست است یا نه و در قبالش به تو اجری خواهم داد.

? زن وارد خانه شد و عمرو بن حریث به همسرانش دستور داد تا نگاه کردند و دیدند بر فرج آن زن چیزی آشکارا آویزان است و آن زن گفت : وای، علی بن بن ابی طالب از چیزی خبر داد که هیچ کس از آن خبر نداشت جز مادرم یا قابله ام؛ عمرو بن حریث به آن زن پولی داد و او رفت.

? با این ترجمه کامل، دیگر نباید جای شبهه ای باقی مانده باشد که علت بیان حضرت چه بوده است. حضرت با بیان حقایقی از یک شخص نقابدار، علم غیبی خود را به دیگران و خود آن زن نمایان نمودند، به طوری که آن زن بدون هیچ سخنی به حقانیت سخنان حضرت علی علیه السلام و همچنین حقانیت قتل برادر و پدرش، علم پیدا کرد و از معرکه خارج شد.

? این حدیث از فضائل حضرت امیرالمومنین است که هر شیعه ای با افتخار آن را نقل خواهد کرد.

?مطالعه بیشتر+پی نوشت و منابع:
? http://shobhe.net/Archives/3615
……………………………
? @shobhe.net?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-10-17] [ 07:26:00 ب.ظ ]

آیا #دود کردن #اسپند (اسفند) به عنوان دفع بلاء و چشم زخم، یک امر شرعی است و در دین به آن اشاره شده است؟ ...

سوال:
آیا #دود کردن #اسپند (اسفند) به عنوان دفع بلاء و چشم زخم، یک امر شرعی است و در دین به آن اشاره شده است؟

? پاسخ:
در پاسخ این سوال باید از دو جهت پاسخ داد:

1_ آیا چشم زخم و بلاء و همچنین دفع آنان امکان دارد؟

? در پاسخ می گوییم بله، چشم زخم و بلایا، از جمله مسائلی هستند که در شرع مقدس اسلام و سایر شرایع توحیدی، اشاره شده است؛ و به تجربه نیز وجودش ثابت شده است. و راه هایی نیز برای دفع آن توصیه شده است که در کتب مفصل و تخصصی، ذکر گردیده است.

2_ آیا اسپند دود کردن، تاثیری در دفع چشم زخم دارد؟

? در پاسخ می گوییم: در شرع مقدس اسلام، هیچ روایت و استناد فقهی و اعتقادی برای دود کردن اسپند، وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد و دود کردن اسپند را در دفع چشم زخم، موثر دانست. هر چند در روایات متعددی، از خواص اسپند (خود اسپند و نه دودش) به عنوان دارو یاد شده است. همانطور که در طب نیز این گیاه، خواص خاص خود را دارد.

? اما نبود روایت، بر تاثیر دود اسپند بر #چشم_زخم، دلیل بر بی اثر بودنش نمی باشد، چرا که ممکن است در علوم غریبه، از این ماده به عنوان دفع چشم زخم، یاد شده باشد. (که بررسی این مطلب از تخصص پاسخگویان پایگاه تخصصی شبهه خارج است).

? بنابراین:
? در شرع مقدس اسلام، مطلبی برای دفع چشم زخم، به واسطه دود کردن اسپند، وجود ندارد. اما این مطلب، دلالتی بر عدم تاثیر این پدیده ندارد. الله اعلم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:25:00 ب.ظ ]

قاضی سارق رو چون از آموزشگاه موسیقی سرقت کرده بوده، تبرئه کرده, چون دزدی از کار حرام مشکلی نداره. ...
قاضی سارق رو چون از آموزشگاه موسیقی سرقت کرده بوده، تبرئه کرده, چون دزدی از کار حرام مشکلی نداره.

?پاسخ به شبهات (#فقهی)
توضیح تصویر:
قاضی سارق رو چون از آموزشگاه موسیقی سرقت کرده بوده، تبرئه کرده, چون دزدی از کار حرام مشکلی نداره.

?پاسخ:
?دزدی مطلقا حرام است، حتی دزدی از کافر ذمی، تنها استثنایی که در اسلام درابطه با دزدی بیان شده است؛ دزدی از کافر حربی است (کافر حربی کسی که با دولت اسلامی یا مسلمان در جنگ است). آن هم در شرایط و موارد خاصی که در کتب فقهی مفصلا به آن پرداخته شده است.

?قاضی در اسلام باید مجتهد باشد و بنابر تمام جوانب پرونده حکم می کند؛ بنابراین با دیدن اظهارات یکطرفه یکی از طرفین دعوا آن هم به صورت یک نقل قول کوتاه و مخدوش؛ نمی توان صحت یا عدم صحت حکم را فهمید.

?با این حال قاضی حکم به تبرئه شخص سارق نمی توانسته بدهد؛ چرا که به هر حال او مال شخص دیگری را غصب کرده است و از باب غصب باید اموال به صاحب اصلی بازگردانده شود. اما حد سرقت شرایطی دارد از قبیل اینکه: سرقت از حرز باشد، هتک حرز صورت بگیرد، در خفاء صورت بگیرد، سارق امین نباشد و سرقت به مبلغ خاصی برسد و شرایط دیگری… که در فرض ما حداقل سارق امین بوده است و حد سرقت ثابت نمی شود.

?دزدی اموالی که برای مسلمان مال محسوب نمی شود سرقت محسوب نخواهد شد، به عبارت دیگر اگر سارق مسلمان از مسلمان دیگری مالی را مانند مشروب سرقت کند دزدی محسوب نمی شود چرا که مشروب به ملکیت مسلمان در نمی آید تا سرقت آن ،دزدی محسوب شود، بنابراین سرقت مواردی چون آلات قمار، آلات لهوی، مشروب، خوک و … که به ملکیت مسلمان در نمی آید از مسلمان توسط مسلمان سرقت محسوب نمی شود هر چند برداشتن آنها فعل حرامی باشد.

?در موضوع مورد بحث ما، تشخیص لهوی بودن آلات موسیقی دزدیده شده یا غیر لهوی بودن آنها برعهده قاضی پرونده است، که او به این لهوی بودن رای داده است. احتمالا آلات موسیقی مسروقه، از آلات مخصوص لهو بوده یا اینکه این آلات تنها در مسائل حرام استفاده می شده است.

?نکته لازم ذکر این است که در لهوی بودن آلات موسیقی فقها اختلاف نظر و دیدگاه دارند، برخی همه آلات موسیقی را لهوی، برخی بعضی را لهوی می دانند و آنهایی که در لهوی و غیر لهوی مشترک می باشند را به غیر لهوی ملحق می کنند… قاضی پرونده در صورت اجتهاد خود، به یکی از این موارد رسیده و با مبنای خود رای به تبرئه سارق داده است. احتمال تقلید از یکی از این مبناها،بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران را نیز می تواند داد.

?احتمال ضعیف دیگر این است که قاضی در تشخیص حکم اشتباه کرده است که برای نقد رای او نیاز به اطلاعات بیشتری از پرونده می باشد.

……………………………..
? @shobhe.net?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:22:00 ب.ظ ]

به پایان فکر نکن اندیشیدن به پایان هر چیز، شیرینی حضورش را تلخ می کند، بگذار پایان تو را غافلگیر کند، درست مثل آغاز ... ( #صادق_هدایت ) ...

متن منتشر شده در فضای مجازی:
به پایان فکر نکن اندیشیدن به پایان هر چیز، شیرینی حضورش را تلخ می کند، بگذار پایان تو را غافلگیر کند، درست مثل آغاز … ( #صادق_هدایت )

? نقد:
? این تفکر، دقیقا همان تفکر الحادی است که اسلام و توحید در حال مبارزه با آن بوده و هست. در این تفکر، شخص، نتیجه برایش بی اهمیت شده، و تنها گذر از مرحله آزمون هدف قرار گرفته است.

? بر عکس این تفکر، اسلام معتقد است، هدف و غایت و نتیجه، همه و همه در عالمی دیگر، و بعد از پایان این عالم است. پس اگر کسی، مرحله خروج را (یعنی مرگ و سپس معاد) را در نظر نگیرد، به یک جمع بندی کامل نمی رسد تا بتواند نتیجه خوبی را داشته باشد.

? این مطلب که «اندیشیدن به پایان هر چیزی، حضورش را تلخ می کند»، ناشی از عدم فهم صحیح نسبت به زندگی است. نفس زندگی، به خودی خود، زیبا و شیرین است؛ هدفدار بودن این زندگی (یعنی نگاه به پایان و انتهاء) باعث جهت دار شدن آن و در نتیجه شیرینی بیشتر می شود. همانطور که نویسنده متن(یعنی صادق هدایت) با بدون نگاه به آینده، و عدم هدفدار بودن زندگی، اقدام به خودکشی کرده است. این نتیجه ی این نوع تفکر است که در زندگی شخص معتقد و مروج این تفکر به بار نشسته است.

? افراد موفق در #زندگی (چه موفقیت معنوی و چه دنیوی) افرادی بوده اند که هدفدار زندگی می کردند، و #هدف یعنی نگاه به آینده و برنامه ریزی برای محدوده زمانی زندگی (یعنی از آغاز تا پایان). برای فهم بیشتر، به سخنان بزرگان درباره هدفدار بودن در زندگی و برنامه ریزی جامع و کامل مراجعه شود.

? اسلام، برای بشریت، برنامه های متعددی پیش بینی نموده است، این برنامه ها، برخی اخروی، برخی دنیوی و مبنای هر کدام، برخی شرع محض، و اکثرا عقلی اند. این قوانین، برای شیرینی زندگی بشر، تبیین شده اند که نتیجه بخش نیز بوده و شاهد آن زندگی شیرین مسلمان در کنار هم است.
…………………………..
? @shobhe.net?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:22:00 ب.ظ ]