قاضی سارق رو چون از آموزشگاه موسیقی سرقت کرده بوده، تبرئه کرده, چون دزدی از کار حرام مشکلی نداره.

?پاسخ به شبهات (#فقهی)
توضیح تصویر:
قاضی سارق رو چون از آموزشگاه موسیقی سرقت کرده بوده، تبرئه کرده, چون دزدی از کار حرام مشکلی نداره.

?پاسخ:
?دزدی مطلقا حرام است، حتی دزدی از کافر ذمی، تنها استثنایی که در اسلام درابطه با دزدی بیان شده است؛ دزدی از کافر حربی است (کافر حربی کسی که با دولت اسلامی یا مسلمان در جنگ است). آن هم در شرایط و موارد خاصی که در کتب فقهی مفصلا به آن پرداخته شده است.

?قاضی در اسلام باید مجتهد باشد و بنابر تمام جوانب پرونده حکم می کند؛ بنابراین با دیدن اظهارات یکطرفه یکی از طرفین دعوا آن هم به صورت یک نقل قول کوتاه و مخدوش؛ نمی توان صحت یا عدم صحت حکم را فهمید.

?با این حال قاضی حکم به تبرئه شخص سارق نمی توانسته بدهد؛ چرا که به هر حال او مال شخص دیگری را غصب کرده است و از باب غصب باید اموال به صاحب اصلی بازگردانده شود. اما حد سرقت شرایطی دارد از قبیل اینکه: سرقت از حرز باشد، هتک حرز صورت بگیرد، در خفاء صورت بگیرد، سارق امین نباشد و سرقت به مبلغ خاصی برسد و شرایط دیگری… که در فرض ما حداقل سارق امین بوده است و حد سرقت ثابت نمی شود.

?دزدی اموالی که برای مسلمان مال محسوب نمی شود سرقت محسوب نخواهد شد، به عبارت دیگر اگر سارق مسلمان از مسلمان دیگری مالی را مانند مشروب سرقت کند دزدی محسوب نمی شود چرا که مشروب به ملکیت مسلمان در نمی آید تا سرقت آن ،دزدی محسوب شود، بنابراین سرقت مواردی چون آلات قمار، آلات لهوی، مشروب، خوک و … که به ملکیت مسلمان در نمی آید از مسلمان توسط مسلمان سرقت محسوب نمی شود هر چند برداشتن آنها فعل حرامی باشد.

?در موضوع مورد بحث ما، تشخیص لهوی بودن آلات موسیقی دزدیده شده یا غیر لهوی بودن آنها برعهده قاضی پرونده است، که او به این لهوی بودن رای داده است. احتمالا آلات موسیقی مسروقه، از آلات مخصوص لهو بوده یا اینکه این آلات تنها در مسائل حرام استفاده می شده است.

?نکته لازم ذکر این است که در لهوی بودن آلات موسیقی فقها اختلاف نظر و دیدگاه دارند، برخی همه آلات موسیقی را لهوی، برخی بعضی را لهوی می دانند و آنهایی که در لهوی و غیر لهوی مشترک می باشند را به غیر لهوی ملحق می کنند… قاضی پرونده در صورت اجتهاد خود، به یکی از این موارد رسیده و با مبنای خود رای به تبرئه سارق داده است. احتمال تقلید از یکی از این مبناها،بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران را نیز می تواند داد.

?احتمال ضعیف دیگر این است که قاضی در تشخیص حکم اشتباه کرده است که برای نقد رای او نیاز به اطلاعات بیشتری از پرونده می باشد.

……………………………..
? @shobhe.net?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...